tesis_laura_milena.png
Títol  Creación y validación de un instrumento para valorar la percepción docente respecto al uso de las TIC para el aprendizaje significativo en instituciones universitarias colombianas
Autor

Laura Milena Palacios Mora

Programa de doctorat Doctorat en Tecnologia Educativa
Directors Dr. Jesús Maria Salinas Ibáñez
Dra. Victoria Irene Marín Juarros
Data de defensa

11 d’abril de 2024

Resum En l'àmbit de l'Educació Superior Colombiana (ESC), i en resposta a les noves tendències dins del model de formació per competències, amb una pràctica pedagògica intervinguda per l'ús de les tecnologies d'informació i les comunicacions (TIC), els docents es han vist en la necessitat de trencar amb els paradigmes tradicionals d'ensenyament i adequar-se a les exigències de l'actual societat del coneixement, portant-los fins i tot a canviar l'òptica amb què desenvolupen el seu exercici professional docent. Situació que ha obligat els investigadors en la matèria a idear instruments que donin suport a l'estudi de la percepció del professorat, amb relació a la utilitat de les TIC, basats en el context on executa la seva pràctica. Així, l'objectiu general de la recerca va ser crear i validar un instrument per valorar la percepció docent respecte a l'ús de les TIC a la pràctica pedagògica i el seu impacte en l'aprenentatge significatiu a l'àmbit de les institucions de l'ESC. Per fer-ho, es va utilitzar un mètode mixt executat primerament des d'una fase qualitativa que va iniciar amb la revisió de diversos articles de recerca referits a la valoració de les eines TIC per aconseguir l'aprenentatge significatiu en estudiants de l'ESC i les entrevistes als professionals experts . Després es va explorar, recol·lectar, seleccionar, analitzar, interpretar, contrastar i sintetitzar la informació amb què es van obtenir els elements necessaris per establir, ja des de la fase quantitativa, les dimensions inicials de l'instrument, sotmeses després a una revisió per lingüista. Posteriorment es va elaborar un esborrany que va ser sotmès segons experts per revisar pertinència i adequació, basat en el mètode Lawshe. Es va fer una prova pilot, amb una mostra entre 5-7 subjectes per cada ítem avaluat. Així, l'estadística alfa de Cronbach devia ser >=0.70 per incloure l'ítem. La validesa de constructe es va fer amb la tècnica d'anàlisi factorial exploratòria, mètode de components principals i de rotació, per explicar la major part de la variància total de l'instrument. Es va fer servir la tècnica d'anàlisi factorial confirmatòria per validar l'estructura obtinguda amb l'EFA, tenint com a resultat un instrument de 31 ítems. L'impacte previsible de l'instrument elaborat rau en la seva contribució a identificar les percepcions dels docents pel que fa a l'ús de les TIC, cosa que ajudarà a dissenyar i treballar en plans de desenvolupament professional docent contextualitzats que apuntin a superar-les i treballar a la pràctica pedagògica de forma efectiva, per assolir un aprenentatge significatiu en els estudiants.
Més informació

https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/165384/Palacios_Mora_LauraMilena.pdf?sequence=1&isAllowed=y