![]() |
|
Títol | El pensamiento crítico y creativo en el currículum de educación no universitaria |
Autor |
Ana Moreno Salvo |
Programa de doctorat | Doctorat en Educació |
Directors | Dra. María Antonia Manassero Mas Dr. Ángel Vázquez Alonso |
Data de defensa |
07 de junio de 2024 |
Resum | Millorar l'ensenyament del pensament crític i creatiu a l'escola és fonamental per garantir la qualitat de l'educació i preparar els joves per fer front als reptes del món i de la societat del segle XXI. Un dels aspectes clau per a un ensenyament eficaç del pensament és tenir clar què s'entén per pensament crític i creatiu i quines destreses i disposicions s'han d'ensenyar. A més, s'han d'integrar en el currículum de manera adequada perquè els estudiants siguin capaços de transferir el seu aprenentatge a la vida fora de l'escola. I finalment, és necessari implementar de manera eficaç mètodes i estratègies adequades per al seu desenvolupament. Hi ha abundant literatura sobre cadascun dels aspectes de l'ensenyança del pensament a l'escola. A finals del segle XX es van desenvolupar moltes propostes, i se’n va avaluar algunes per a justificar que era possible ensenyar a pensar i com s’havia de fer. Després d'una primera etapa en què l'ensenyança del pensament es feia en cursos paral·lels al contingut curricular, va créixer la preocupació per la seva transferència a altres contextos i es van realitzar nombrosos estudis que fonamentaven la importància d'ensenyar el pensament en el context dels continguts disciplinaris. En els darrers anys, la preocupació per un ensenyament eficaç del pensament a l'escola no ha deixat de créixer i, tot i que s'ha avançat molt, hi ha poc consens en els aspectes clau i cada sistema educatiu i cada institució educativa tendeix a tenir el seu propi model. Aquest estudi aporta una mica de llum al tema i respon a la pregunta: què s'entén per pensament crític i creatiu a l'escola i com seria un ensenyament eficaç d'ambdós? Per això s'ha utilitzat el mètode de consulta a experts panell Delphi, que ja es va utilitzar fa més de trenta anys amb un objectiu semblant, però en un context diferent. Hi han participat 27 experts de dos perfils diferents, acadèmics i professionals, i el procés de consultes ha estat de tres rondes, en les quals s'ha anat progressant en el consens, des d'un nivell mínim d'acord en les diferents unitats d'informació fins a un consens final d'idees rellevants. El resultat final està format per 53 idees de consens crucials i tres divergències importants. El consens conté unes definicions de tots dos tipus de pensament adequades per a l'àmbit escolar, juntament amb les habilitats i disposicions més rellevants de cadascun, i comuns a tots dos. Destaca el consens a considerar la importància de la metacognició per millorar el pensament, la necessitat de la formació del professorat i la necessitat de noves recerques per a aclarir les destreses de PC més adequades, els mètodes més eficaços per al seu desenvolupament i com convé integrar el pensament en el currículum. |
Més informació |
https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/165709/Moreno_Salvo_Ana.pdf?sequence=1&isAllowed=y |