tesis_cristina_llabres.png
Títol  Les corals infantils i juvenils a Mallorca: una aproximació històrica i pedagògica
Autor

Cristina Llabrés González

Programa de doctorat Doctorat en Educació
Directors Dra. Francisca Comas Rubí
Dra. Noemy Berbel Gómez
Data de defensa

06 de maig de 2024

Resum Al llarg de les darreres dècades, el fenomen cultural, educatiu i social de les corals infantils i juvenils a Mallorca s’ha anat desenvolupant en diferents espais, tant civils com religiosos, i s’ha emprat com a recurs pedagògic a l’àmbit educatiu. L’objectiu principal de la present tesi doctoral és oferir un estat de la qüestió actual sobre les corals infantils i juvenils a l’illa de Mallorca, realitzant una aproximació històrica i pedagògica per tal de descriure i entendre millor aquestes agrupacions. El treball s’inicia amb una recerca bibliogràfica sobre l’origen i l’evolució del cant coral a Europa amb la intenció d’entendre la conjuntura que propicià el sorgiment del moviment coral a Mallorca. Seguidament, comptant amb les tècniques i mètodes de la investigació històricoeducativa, es realitza una aproximació històrica al cant coral infantil i juvenil de l’illa, la qual finalitza amb l’anàlisi de diferents esdeveniments corals significatius del segle XX, com el Concurso Provincial de Coros Escolares de la Ciutat d’Inca o les Trobades de Corals Infantils de Mallorca, i amb l’estudi d’alguns nuclis corals infantils amb una notable història i/o trajectòria, com són les Corals Infantils de la UIB, les del Teatre Principal de Palma, els Cors de Sant Josep Obrer de Palma o els Blauets de Lluc. Per poder analitzar degudament la complexitat de les corals infantils i juvenils a Mallorca es revisen les fonts que parlen sobre el cant coral com a eina educativa i sobre els principals aspectes metodològics del cant coral infantil i juvenil. A més, es realitzen entrevistes a experts del món coral infantil i juvenil a Espanya com Basilio Astulez, Elisenda Carrasco, Elena Rosso, Josu Elberdin i Alfonso Elorriaga entre d’altres, les quals ajuden a confeccionar l’instrument principal de recollida d’informació: un qüestionari amb què s’obtindran dades generals de les corals actives al curs 2021/22, a més de dades sobre la seva metodologia de treball, organització, finançament, concerts i activitats realitzades. Els resultats ens ofereixen una mostra total de 48 corals infantils i juvenils analitzades, les quals es divideixen en corals depenents de centres educatius i corals depenents d’altres corals adultes o institucions. L’anàlisi i la reflexió sobre la informació obtinguda mostra el treball que realitzen les corals infantils i juvenils a Mallorca, des del tipus repertori que treballen, la dificultat del mateix, els recursos de què disposen, el total de cantaires, la formació del seu director, etc. El treball de camp finalitza amb una descripció i anàlisi de les tècniques i estratègies d’assaig d’una selecció de 14 corals infantils i juvenils de perfil variat, anàlisi que ha estat realitzat principalment gràcies a l’observació directa als assajos de les pròpies corals. Aquest acostament ha evidenciat que no existeix una única línia de treball, però sí es veuen unes estratègies i tècniques generals comunes entre els directors mallorquins. Pel que fa a les principals conclusions, podem afirmar que les corals infantils i juvenils de Mallorca no es troben en un dels seus millors moments. Moltes institucions anuncien una falta constant de cantaires i els centres educatius sembla que no són un espai facilitador per a la creació i el manteniment dels cors. En aquest context, els cors lligats a importants institucions tenen la seva supervivència més assegurada que aquells que depenen d’associacions o entitats menys estables. Sigui quin sigui el perfil dels cors, l’establiment d’una entitat, pública o privada, que registri, assessori i vetlli pels drets i interessos dels cors infantils i juvenils de Mallorca ajudaria a fer visible i a mantenir aquest preuat bé cultural, educatiu i social.
Més informació

IRIE. Tesi Cristina Llabrés González (pendent)