![]() |
|
Títol | Diseño, implementación y evaluación de un programa para fomentar el uso de la bicicleta y los niveles de actividad física en la comunidad universitaria |
Autor |
Isabel Maria Martín López |
Programa de doctorat | Doctorat en Educació |
Directors | Dr. Pere Antoni Borràs Rotger Dra. Olalla Garcia Taibo Dr. Antonio Aguiló Pons |
Data de defensa |
22 de març de 2024 |
Resum | En l'actualitat, l'augment exponencial de les conductes sedentàries i els efectes de la crisi climàtica s'han convertit en problemes greus que afecten la salut de les persones i el medi ambient. Davant aquesta situació, la promoció del desplaçament actiu adquireix una importància crucial, especialment en institucions de gran envergadura com les universitats. La literatura científica recolza que les intervencions són més efectives quan s'adapten a les característiques de la població a la qual van dirigides i utilitzen tècniques de canvi de comportament evidenciades. Per tant, els principals objectius d'aquesta investigació van ser analitzar els factors que influeixen en el desplaçament actiu i l'ús de la bicicleta en estudiants i treballadors universitaris, identificar les actuacions de preferència per fomentar l'ús de la bicicleta cap a la universitat, dissenyar i implementar un programa per augmentar-ne l'ús i avaluar-ne l’efectivitat. La metodologia utilitzada va ser mixta, combinant diferents tècniques i instruments per a la recopilació de dades. Per abordar el primer objectiu, es va realitzar un estudi observacional amb un disseny de caràcter descriptiu i correlacional de tall transversal, així com un estudi de casos múltiple. Pel que fa al disseny i implementació del programa d'intervenció, es va dur a terme un disseny quasiexperimental amb grup de control. Les principals variables d'estudi van incloure el mode de desplaçament, el tipus i la freqüència d'ús de la bicicleta, les barreres percebudes del desplaçament actiu cap a la universitat i l'ús de la bicicleta i els Nivells d'Activitat Física (NAF). Es van realitzar diferents anàlisis estadístiques per donar resposta als objectius de la tesi. Pel que fa al primer objectiu, els resultats van indicar que la majoria d'estudiants i personal treballador es desplaçava de forma passiva, identificant barreres com la conveniència del vehicle i el temps necessari. Pel que fa al desplaçament amb bicicleta, aquest es va associar amb factors com la possessió de bicicleta pròpia, competència, intenció d'ús, suport social, menor sumatori de barreres percebudes i major sumatori d'avantatges percebudes del seu ús com a mitjà de transport en comparació amb els que no es desplaçaven d'aquesta forma. Pel que fa a les actuacions de preferència per al seu foment, es va destacar la importància de disposar de vestuaris i dutxes properes, aparcaments segurs i incentius i recompenses per al seu ús. Per conèixer l'efecte dels programes de reptes i recompenses, es va dissenyar un programa ludificat de tres mesos en què havien d'acumular quilòmetres en bicicleta per poder guanyar recompenses. El programa es va monitorar mitjançant una app, en què podien veure el seu progrés i la comparació amb la resta de participants en temps real. Malgrat haver augmentat el desplaçament amb bicicleta després de la intervenció, no es va observar un augment en els NAF. En conclusió, els nostres resultats subratllen la complexitat de les influències en el desplaçament actiu, suggerint la integració d'un model ecològic i la teoria de la conducta planificada en futures intervencions. A més, donada la variabilitat en les barreres percebudes i preferències per a la promoció d'activitats, es proposa implementar estratègies específiques per a cada grup. L'efectivitat demostrada de la gamificació sobre aquest comportament avala la seva inclusió en futures iniciatives. |
Més informació |
IRIE. Tesi Isabel Maria Martín López (pendent) |