Títol  Efectos agudos y crónicos de la actividad física sobre la cognición y la salud física en escolares de 11 y 12 años
Autor

Jaume Gelabert Carulla

Programa de doctorat Doctorat en Educació
Directors Dr. Adrià Muntaner Mas
Dr. Pere Palou Sampol
Data de defensa 14 de març de 2024
Resum Els centres educatius es troben immersos en dos grans problemes que afecten directament als escolars. En primer lloc, uns valors alarmants relacionats amb una condició física i composició corporal negativa estan presents en un gran nombre d'alumnes, afectant negativament el seu present i futur. D'altra banda, els nivells baixos d'atenció que mostren els escolars dificulten el procés d'ensenyament-aprenentatge. L'activitat física sembla ser una eina útil per millorar la condició física, la composició corporal i les funcions cognitives dels escolars, tot i que no hi ha consens sobre quina tipologia, volum, durada i intensitat pot afavorir més aquests efectes aguts i crònics. Per tant, l'objectiu d'aquesta Tesi Doctoral va ser cercar i implementar programes i estratègies basades en l'activitat física que fossin aplicables en el context escolar amb la finalitat de millorar la condició física i la composició corporal, a més de l'atenció selectiva i sostinguda dels estudiants. Es van realitzar tres investigacions. La primera i la segona van seguir el mateix programa d'activitat física, el qual es basava en la realització de 3 sessions setmanals al llarg de 7 setmanes, abans d'iniciar-se l'activitat acadèmica. Es van dur a terme 5 jocs amb una durada de 3 minuts d'activitat física de intensitat moderada-vigorosa, la qual es garantia gràcies a la monitorització de cada alumne mitjançant l'ús de pulsòmetres individuals. Es realitzava un minut de recuperació activa després de cada un dels jocs. Tres dels cinc jocs tenien un component cognitiu. Es van mesurar abans i després de la intervenció diversos indicadors de condició física i composició corporal mitjançant la bateria Alpha-Fitness, i d'atenció selectiva i atenció sostinguda, utilitzant el Test d'Atenció d2 i el CSAT-II, respectivament. Totes les proves es van utilitzar per avaluar aquests indicadors al grup control i al grup experimental. En el tercer estudi es va dur a terme una estratègia basada en descansos, dins de l'aula i entre sessions acadèmiques. Es van plantejar tres condicions experimentals, sent un descans passiu basat en lectura narrativa, un descans actiu basat en activitat física de intensitat moderada i amb un treball de força muscular i finalment un descans actiu basat en activitat física d'alta intensitat. Els descansos actius consistien en 10 blocs de 30 segons d'activitat física i 30 segons de recuperació. Es va avaluar l'atenció selectiva, mitjançant el Test d'Atenció d2, abans i després del descans realitzat per cadascun dels grups. Van formar part d'aquests estudis alumnes de 5è i 6è curs d'Educació Primària. Van ser 56 escolars de 11 i 12 anys (11,74±0,34) els participants del primer i segon estudi i 75 escolars entre 10 i 12 anys (11,12±0,85) en la tercera investigació. Els resultats del primer estudi van mostrar efectes crònics significativament positius sobre l'indicador de condició física de força isomètrica del tren superior i de composició corporal, específicament sobre la reducció del perímetre de cintura i de l'índex de cintura/maluc. En relació amb la segona investigació, no es van mostrar canvis crònics significativament positius sobre cap de les variables d'atenció selectiva i d'atenció sostinguda analitzades. Finalment, el tercer estudi va constatar que un descans actiu d'alta intensitat va tenir uns efectes aguts significativament superiors en l'atenció selectiva respecte a un descans passiu o a un descans d’intensitat moderada basat en el treball de força muscular. En conclusió, aquesta Tesi Doctoral presenta un programa i una estratègia viables d'aplicar en els centres escolars, aconseguint mostrar efectes crònics significativament positius sobre la salut física i efectes aguts significativament positius sobre l'atenció selectiva.
Més informació

https://dspace.uib.es/xmlui/bitstream/handle/11201/165242/Gelabert_Carulla_Jaume.pdf?sequence=1&isAllowed=y