No estàs connectat. El butlletí pot incloure informació de l'usuari, de manera que és possible que no es mostrin correctament.

Butlletí IRIE - número 160

Butlletí IRIE - número 160
Si no pots veure bé aquest butlletí, prova de » llegir-lo al navegador.
 
 
Logo IRIE

Butlletí número 160



Divendres, 03 d'octubre de 2025

 
  Butlletí IRIE  
 
 


CONGRESSOS_I_JORNADES_còpia.png

VI Jornades IRIE. Intel·ligència artificial en educació: reptes, oportunitats i transformació

 Cartell VI Jornades IRIE 817097 1

Els dies 7 i 8 de novembre tindran lloc les VI Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears que organitza l’IRIE i que són una proposta de trobada dels actors principals del món educatiu de les Illes. Suposen la consolidació d’un esdeveniment que, de manera biennal, facilita la reunió de docents de totes les etapes educatives i ofereix a doctorands i doctorandes l’oportunitat d’exposar els seus treballs.

L’edició d’eguany abordarà els reptes, les oportunitats i les transformacions de la intel·ligència artificial en educació.

Podeu ampliar informació i consultar el programa a l’enllaç següent: https://irie.uib.cat/noticies/1952-vi-jornades-irie-ia.html#objectius

ATENCIÓ! La inscripció a les VI Jornades de Recerca i Innovació Educativa de les Illes Balears és gratuïta. S'admetran les matrícules així com arribin fins a completar les places disponibles de la sala. 

 

Taller sobre neuroimatge del llenguatge mitjançant potencials evocats (ERP)

1951 243

Aquest taller de tres dies impartit per la Dra. Royle i el Dr. Steinhauer se centrarà en la recerca sobre el cervell basada en el llenguatge mitjançant la metodologia ERP. Es prestarà una atenció especial al processament sintàctic, a l’adquisició del llenguatge i a l’aprenentatge d’una segona llengua (bilingüisme), així com a la comparació entre estudis de llenguatge amb ERP en modalitat escrita i oral. Es tractaran qüestions específiques relatives a la metodologia i al disseny experimental en relació amb els ERP i les àrees d’interès esmentades.

Phaedra Royle (doctora en lingüística) és catedràtica a School of Speech Language Pathology and Audiology de la Université de Montréal, i membre del Centre for Research on Brain, Language and Music (CRBLM) i del CIRCA (Interdisciplinary Centre for Research on Brain and Learning). La seva recerca en psico- i neurolingüística i en adquisició del llenguatge s’ha publicat en revistes com Neuroscience Letters, Brain and Language, Neuropsychologia, Scientific Reports, Journal of Neurolinguistics, Journal of Speech, Language and Hearing Research, Clinical Linguistics and Phonetics, Journal of Child Language, and Language Acquisition.

Karsten Steinhauer (doctor en neurobiologia) és professor emèrit de neurociència cognitiva a la McGill University i membre del Centre for Research on Brain, Language and Music (CRBLM). La seva recerca sobre els correlats ERP del processament i l’adquisició del llenguatge s’ha publicat en revistes d’alt impacte com Nature Neuroscience, PNAS i Journal of Cognitive Neuroscience.

Aquest taller serà híbrid i tindrà una capacitat presencial per a 15 persones (estudiants de doctorat de la UIB i membres/col·laboradors de l’Irie). S'habilitarà un Teams que permeti la connexió sincrònica a tota la comunitat científica interessada.

Inscripcións al formulari següent

  • Aprofundir en la comprensió de la recerca neurocientífica sobre el llenguatgemitjançant l’ús de la metodologia ERP com a eina d’anàlisi de l’activitat cerebral.
  • Examinar els mecanismes de processament sintàcticdes d’una perspectiva psico- i neurolingüística.
  • Analitzar els processos d’adquisició del llenguatge i d’aprenentatge d’una segona llenguaamb especial atenció al context del bilingüisme.
  • Contrastar les aportacions dels estudis ERP en modalitat escrita i oral, posant en relleu les seves diferències metodològiques i interpretatives.
  • Debatre qüestions específiques relatives al disseny experimental i a la metodologiaaplicades a l’estudi de l’activitat cerebral vinculada al llenguatge.

Dates: 14-15-16 octubre de 2025 de 15:30 a 19h.

Lloc de realització: 14 i 15 d’octubre al saló d’actes del edifici Sa Riera i el dia 16 a l’aula 15 del mateix edifici.


 

Null Objects from a Crosslinguistic and Developmental Perspective (NOCroDeP)

549175002 10238788549640405 5709311721904426069 n

Del 23 al 24 d'octubre de 2025, la Universitat de les Illes Balears acull el congrés internacional Null Objects from a Crosslinguistic and Developmental Perspective (NOCroDeP). Aquesta trobada científica reuneix investigadors especialitzats en lingüística per explorar com les diferents llengües del món tracten els objectes nuls —elements gramaticals que no s'expressen explícitament però es dedueixen pel context— i com aquests es desenvolupen en l’adquisició del llenguatge.

El congrés se centra en l'anàlisi comparativa entre llengües tipològicament diverses i en la perspectiva del desenvolupament infantil, amb l'objectiu d'entendre millor els mecanismes cognitius i estructurals que expliquen aquest fenomen lingüístic.

Aquesta edició del NOCroDeP, organitzada pel grup d’adquisició del llenguatge de la UIB, dona continuïtat a la trobada realitzada a Frankfurt l’any 2023 i compta amb la participació de destacats experts internacionals.

Per a més informació i inscripcions: https://basla.uib.eu/nocrodep2025/

 


IV Jornades d’Hàbits Saludables a l’Escola: Educació Física i família, còmplices per l’aprenentatge i el benestar

1953 243

Dates: 20 i 21 novembre 2025

Les IV Jornades d’Hàbits Saludables a l’Escola: Educació Física i família, còmplices per l’aprenentatge i el benestar organitzades pel Grup d'Investigació en Ciències de l'Activitat Física i l'Esport (GICAFE) de l'IRIE, es realitzaran els dies 20 i 21 de novembre de 2025, a la Sala d'Actes de l'edifici Guillem Cifre de la Universitat de les Illes Balears. Inclouran conferències i experiències docents d’educació primària i secundària.

Per a més informació i inscripcions:

https://irie.uib.cat/noticies/1953-iv-habits-saludables.html#dijous-20-de-novembre-de-2025



Investigadors d’arreu d’Europa presents al simposi internacional sobre l’impacte social i cultural dels videojocs

794256 simposi videojocs01 

Més de 50 investigadors d’arreu d’Europa varen reflexionar sobre l’impacte dels videojocs més enllà de l’entreteniment

Els passats dies 25 i 26 de setembre va tenir lloc el simposi internacional Digital Worls, Real Impact – The Evolving Role of Games in Society a Ca n’Oleo.

La trobada tenia per objectiu proporcionar un espai d’intercanvi científic al voltant del videojoc des d’un enfocament multidisciplinar, amb ponències d’àmbits com l’educació, la comunicació, la psicologia i la sociologia. Els debats giraren entorn de qüestions d’actualitat com l’ús dels videojocs en l’aprenentatge, els esports electrònics, els impactes socials i culturals de les comunitats de joc, la diversitat i la inclusió en el disseny de videojocs, o les implicacions de les noves tecnologies en la indústria, entre d’altres.

En un context en què el videojoc es consolida com a fenomen cultural i social de primer ordre, el simposi va analitzar el seu paper creixent més enllà de l’entreteniment i reflexionar sobre la seva incidència en la societat, la política i la cultura. La convocatòria va atreure recerques de múltiples disciplines i metodologies, incloent-hi treballs teòrics, empírics i revisió de literatura, així com propostes de panells temàtics.

 

 

Encara sou a temps per a l’activitat: Iniciació a la Filosofia 3/18

FILOSOFIA

Destinataris de la formació: Professorat d'educació infantil, primària i secundària

Forma participació: Presencial

Hores totals i presencials: 20

Cost: Gratuït

Places: 30

Lloc de realització: Edifici Sa Riera (Palma) de la Universitat de les Illes Balears. Aula pendent de determinar

Calendari i horari: Els dies 14, 16, 21, 23, 28 i 30 d'octubre de 17:30 a 20:30 hores i dia 6 de novembre de 17:30 a 19:30 hores.

Formació homologada: 20 hores per la Conselleria d'Educació i Universitats

Inscripcions al formulari següent 

Objectius

  • Proporcionar al professorat una visió global del Projecte de Filosofia 3/18 com a proposta educativa que pretén ajudar l'alumnat a ser més reflexiu i autònom, amb un tractament cognitiu i ètic.
  • Proposar al professorat estratègies d'intervenció per a treballar les habilitats de pensament a l'aula i per afavorir l'adquisició d'actituds de tolerància i respecte mitjançant el diàleg filosòfic.
  • Treballar la importància del diàleg i de la interrogació com a facilitadors de la comprensió significativa.
  • Proporcionar informació específica sobre els diferents programes d'aplicació.

Continguts

  • Els diferents programes de filosofia 3/18: materials i activitats.
  • Eines i recursos per treballar les habilitats de pensament.
  • El diàleg filosòfic: coneixement construït i compartit i l'avaluació al Projecte de Filosofia 3/18.
  • La pràctica reflexiva com a eina de millora docent. El paper de l'adult en la construcció del pensament de l'infant.

Metodologia de l’activitat: El curs es planteja com una introducció al Projecte de Filosofia 3/18 donant eines al professorat per la seva aplicació a les aules. Té un caràcter teòric, pràctic i participatiu. A cada sessió es farà un diàleg filosòfic i s'introduiran exercicis d'entrenament que provoquin la reflexió i el diàleg i que puguin servir per a l'aplicació a les aules.

Relació nominal dels formadors amb especificació de la titulació acadèmica i experiència professional:

 

Presentació de l'Anuari de l'Educació de les Illes Balears 2025

Invitacio Anuari Educacio Illes Balears 25 UIB

El proper dijous, dia 16 d'octubre a les 19 hores, es presentarà l'Anuari de l'Educació de les Illes Balears 2025. L'acte tendrà lloc a l'Aljub d'Es Baluard Museu d'Art Contemporari.

A més, l'acte comptarà amb la participació del Dr. Antoni Verger Planells, catedràtic de Sociologia de l'Educació de la Universitat Antònoma de Barcelona i editor del World Yearbook of Education, que pronunciarà la conferència: «Les zones educatives com a espais de governança escolar i col·laboració docent».

 



Peu de pàgina
     
 
Si no vol rebre més comunicacions de l'IRIE » fes clic aquí

Email built with AcyMailing