No estàs connectat. El butlletí pot incloure informació de l'usuari, de manera que és possible que no es mostrin correctament.

Butlletí IRIE - número 158

Butlletí IRIE - número 158
Si no pots veure bé aquest butlletí, prova de » llegir-lo al navegador.
 
 
Logo IRIE

Butlletí número 158



Divendres, 05 de septembre de 2025

 
  Butlletí IRIE  
 
 

 


Imatge comunicació

 

Curs: Iniciació a la Filosofia 3/18

 

1945 243

 

Formació adreçada a professorat docent no universitari

 

Destinataris de la formació: Professorat d'educació infantil, primària i secundària

Forma participació: Presencial

Hores totals i presencials: 20

Cost: Gratuït

Places: 30

Lloc de realització: Edifici Sa Riera (Palma) de la Universitat de les Illes Balears. Aula pendent de determinar

Calendari i horari: Els dies 14, 16, 21, 23, 28 i 30 d'octubre de 17:30 a 20:30 hores i dia 6 de novembre de 17:30 a 19:30 hores.

Formació homologada: 20 hores per la Conselleria d'Educació i Universitats

Inscripcions al formulari següent 

Objectius

  • Proporcionar al professorat una visió global del Projecte de Filosofia 3/18 com a proposta educativa que pretén ajudar l'alumnat a ser més reflexiu i autònom, amb un tractament cognitiu i ètic.
  • Proposar al professorat estratègies d'intervenció per a treballar les habilitats de pensament a l'aula i per afavorir l'adquisició d'actituds de tolerància i respecte mitjançant el diàleg filosòfic.
  • Treballar la importància del diàleg i de la interrogació com a facilitadors de la comprensió significativa.
  • Proporcionar informació específica sobre els diferents programes d'aplicació.

Continguts

  • Els diferents programes de filosofia 3/18: materials i activitats.
  • Eines i recursos per treballar les habilitats de pensament.
  • El diàleg filosòfic: coneixement construït i compartit i l'avaluació al Projecte de Filosofia 3/18.
  • La pràctica reflexiva com a eina de millora docent. El paper de l'adult en la construcció del pensament de l'infant.

Metodologia de l’activitat: El curs es planteja com una introducció al Projecte de Filosofia 3/18 donant eines al professorat per la seva aplicació a les aules. Té un caràcter teòric, pràctic i participatiu. A cada sessió es farà un diàleg filosòfic i s'introduiran exercicis d'entrenament que provoquin la reflexió i el diàleg i que puguin servir per a l'aplicació a les aules.

Relació nominal dels formadors amb especificació de la titulació acadèmica i experiència professional:

 

 

El pensament computacional a l'aula de primària i secundària amb CoSpaces

 

Block2

 

Formació adreçada a professorat docent no universitari

 

Destinataris de la formació: Professorat d'educació primària i secundària

Forma participació: Mixta

Hores totals: 10

Hores presencials: 4

Cost: Gratuït

Places: 25

Lloc de realització: Edifici Guillem Cifre de Colonya. Campus UIB

Calendari i horari: de l'1 d'octubre al 13 de novembre de 2025. Els dies 3 i 13 de novembre de 17 a 19 hores presencials.

Formació homologada: 10 hores per la Conselleria d'Educacó i Universitats

Inscripcions al formulari següent

Objectius

  • Assolir coneixements bàsics de programació per blocs i creació de rutines mitjançant l'eina CoSpaces, per a la creació de recursos educatius.
  • Crear projectes senzills de pensament computacional per a implementar a l'aula d'educació primària i secundaria.
  • Experimentar les possibilitats de les ulleres de realitat virtual (VR) per a la pràctica docent. 
  • Conèixer les principals aplicacions educatives en realitat virtual.
  • Comprendre els conceptes del curs i les seves possibilitats educatives: pensament computacional, realitat virtual i programació.

Continguts

  • Introducció al pensament computacional.
  • Possibilitats educatives de la realitat virtual.
  • La programació per blocs amb CoSpaces.
  • Disseny de projectes de pensament computacional per a l'educació.

Metodologia de l’activitat: El curs té un format mixte amb una durada total de 10 hores, amb una part online de 6 hores de durada, i una part presencial de 4 hores de durada. A la part online es treballaran les funcions bàsiques de l'eina CoSpaces que permetran als assistents crear tot tipus de projectes amb el seu alumnat. A la part presencial es posaran en pràctica els procediments treballats, creant un joc de "Escape Room" des de zero. A més a més, es practicarà en l'ús de les ulleres VR i diverses aplicacions educatives. La part presencial es tancarà amb una sessió enfocada a la creació de projectes de pensament computacional per a l'alumnat de primària i secundària.

Relació nominal dels formadors amb especificació de la titulació acadèmica i experiència professional:

Víctor Terricabras. Llicenciat en ADE per ESADE (Barcelona). Autodidacta en tecnologia de realitat virtual. Fundador de TopVR amb més de 5 anys d'experiència en la creació i implementació de projectes de pensament computacional per a l'ensenyament a primària i secundaria amb l'eina CoSpaces. Formador oficial de l'eina CoSpaces a Espanya.

 

Microcredencial Universitària d’Actualització de Continguts Gramaticals en Llengua Catalana i Castellana

 

CAMBIO

 

L’objectiu d’aquesta formació és actualitzar els coneixements gramaticals, tant des del punt de vista dels continguts com des de la perspectiva didàctica, per donar resposta als canvis introduïts en els currículums educatius de l'etapa obligatòria, com ara el decret 175/2022, que aposten per una visió competencial i integrada de la llengua i per una didàctica basada en la reflexió metalingüística. Així, és essencial que els docents i especialistes en llengua tenguin uns bons coneixements gramaticals per poder fomentar la reflexió metalingüística a l’aula.

Aquesta microcredencial ofereix una actualització sistemàtica dels continguts gramaticals presents en els temaris de primària i secundària, alhora que introdueix les noves tendències metodològiques que permeten una aplicació didàctica real en l’aula.

Adreçat a

Persones d'entre 25 i 64 anys en el moment de l'inici del curs i que comptin amb titulació universitària en Filologia Catalana, Filologia Espanyola o Educació Primària, o bé amb el Màster Universitari en Formació del Professorat en l'especialitat de Llengua i Literatura Castellana i/o Llengua i Literatura Catalana.

Més informació i inscripcions a l’enllaç

 

Microcredencial Universitària d’Actualització de la Normativa de la Llengua Catalana: Claus per a l'Ús Públic (1 ECTS)

 

2 bw 1140x360px microcredencials pla micro creds uib

 

Aquesta microcredencial respon a la necessitat d'actualitzar els coneixements sobre la normativa de la llengua catalana, especialment en contextos professionals que requereixen un ús correcte i formal de la llengua o un coneixement avançat de la norma. L'any 2016, l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) va publicar la Gramàtica de la llengua catalana i l’Ortografia de la llengua catalana, dues obres que suposen modificacions importants en aspectes normatius. L’any 2017, la Direcció General de Política Lingüística de les Illes Balears va impulsar una sèrie d’accions formatives per poder treballar els canvis i actualitzacions derivats d’aquestes dues obres amb els professionals de la llengua. 

En els darrers anys no s'han ofert formacions que treballin els canvis més recents aprovats per l’IEC. Així mateix, tampoc no existeixen formacions centrades en l’ús dels registres lingüístics formals orientades a aquest col·lectiu. Aquestes mancances sovint es tradueixen en dubtes, desconeixement o inseguretat en la pràctica lingüística dels professionals. D’entre els diversos àmbits professionals en què es fa necessària aquesta actualització, destaca especialment el sector educatiu, que inclou docents, investigadors i dinamitzadors lingüístics, entre d’altres.

Adreçat a

Aquest curs s'adreça principalment a professionals de la llengua i de la comunicació (docents, investigadors, assessors, correctors, traductors, periodistes, etc.), que vulguin reforçar els coneixements normatius i millorar la competència en l'ús formal del català.

Més informació i inscripcions a l’enllaç

 

 

L’equip del LABVET-Recerca i Innovació en Formació Professional de l’IRIE present al Congrés Internacional VET 2025

 

SUIZA

 

 L’equip investigador, format per les doctores Elena Quintana Murci, Francesca Salvá Mut, Maria Tugores-Ques i pel doctor Antoni Mestre, ha presentat la comunicació FROM POLICY TO PRACTICE: NAVIGATING TERRITORIAL AND QUALITY CHALLENGES IN SPAIN’S DUAL VOCATIONAL TRAINING SYSTEM. Aquesta VIII edició del congrés se celebra a la Universitat de Lausanne i du per titol: Opportunities and Challenges of Contemporarary Career Transitions.

La comunicació presentada forma part del projecte de R+D+I «Trajectòries de finalització i abandonament en la formació professional dual intensiva: enfocament empíric i recomanacions» (PID2023-149074OB-I00), finançat pel MCIN/AEI/10.13039/501100011033/ i pel FEDER, UE.

 

 

VIII Conferència Interuniversitària 2025

 

VIII CONFERENCIA INTERUNIVERSITARIA

 

Ètica i transformació educativa a l'era de la intel·ligència artificial

 

31 de octubre de 2025

Facultat de Ciències de l’Educació, Universidade da Coruña

Organitza:

Grup Interuniversitari d’Integritat Acadèmica do SUG

  • GIACE (Grupo de Investigación en Calidad Educativa) Universitat de la Corunya
  • IDEA (Grupo de Investigación Diagnóstico Educativo e Avaliación) Universitat de Santiago de Compostela
  • GIES (Grupo de Investigación en Educación y Salud) Universitat de Vigo

Col·laboren:

AIDIPE, Xunta de Galicia, Facultat de Ciències de l’Educació (UDC), RED-IA, IA-FIP (Projecte PID2022-141031NB-I00)

Un evento ya conocido por muchas/os de vosotras/os, que este año se renueva con nuevas temáticas y espacios de diálogo interdisciplinar.

🌐 Més informació i inscripcions:

https://integridadacademica.com/index.php?pagina=eventos&id=154

 


Imatge Recerca

 

 

El sentiment d'autoeficàcia dels professors prediu significativament el rendiment acadèmic dels estudiants

 

ijtd.v29.3.cover

 

Conclussions de l’estudi de recerca Adjustment of the Teacher Self-Efficacy Scale in Vocational Education: Exploring Its Links to Academic Performance, dels investigadors Arturo García-de-Olalla, Maria Tugores-Ques, Carme Pinya-Medina, i Francesca Salvà-Mut publicat a la revista International Journal of Training and Development: https://doi.org/10.1111/ijtd.70010

 

L’ estudi se centra específicament en les vies d'educació i formació professional (VET) i pretén examinar l'impacte del sentiment d'autoeficàcia dels professors en el rendiment acadèmic dels estudiants de VET.L'autoeficàcia docent es refereix a les creences dels professors en la seva capacitat d'influir en l'aprenentatge i el compromís dels estudiants. Un fort sentiment d'autoeficàcia s'ha identificat com un factor clau associat a les pràctiques d'instrucció i la qualitat de les relacions professor-estudiant.

A més, aquest estudi avalua l'adequació de l'Escala de Sentit d'Eficàcia dels Professors (TSES) per al seu ús amb professors de VET. Es van analitzar dades d'una enquesta a 285 professors de formació professional, els resultats mostren que el sentiment d'autoeficàcia dels professors prediu significativament el rendiment acadèmic dels estudiants. Tanmateix, quan es consideren els factors recentment identificats, certes dimensions presenten influències contrastades en el rendiment acadèmic dels estudiants. Així, l'eficàcia en la promoció del compromís i l'adaptació influeix positivament en el rendiment acadèmic dels estudiants, mentre que l'eficàcia en el qüestionament i l'explicació s'associa amb un impacte negatiu. Aquest estudi posa de manifest la relació entre l'autoeficàcia docent, els factors individuals i contextuals, i el rendiment acadèmic dels estudiants en la formació professional.

 

 



Peu de pàgina
     
 
Si no vol rebre més comunicacions de l'IRIE » fes clic aquí

Email built with AcyMailing